Svar: Baby er sulten hele tiden og bliver aldrig mæt

1. november 2022

Alder:
1 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker - og stort tillykke med den lille pige:)

Jeg kan godt forstå, du synes, det har været rigtig hårdt og stadig er det. Det er naturligt svært med indlæggelse og efterfølgende amning, udmalkning, supplering med flaske - og en evig bekymring for, om lillepigen nu får, hvad hun har brug for, og om du gør det godt nok. Det kan jeg sagtens sætte mig ind i :)

Jeg er dog ikke i tvivl om, at du gør det rigtig godt. Og det er vigtig for mig at sige, at amning ikke kun handler om, at du gerne vil det, det handler også om, at barn og bryst skal fungere.. og der er rigtig mange forskellige faktorer, som spiller ind her. Det lyder som om, at du har forsøgt rigtig mange ting - udmalkning, supplement, du har set ammevideoer, du har fået hjælp på sygehuset, du er opmærksom på sutteteknik, at hun skal have bryst nok i munden, du har forsøgt forskellige ammestillinger osv. osv. Og det hele har efterhånden mundet ud i revner, sår, smerter og gråd hos både mor og barn...

Den gode mor sidder ikke i brysterne, men i hjertet. Og man er altså en lige så god mor, selvom man ikke ammer sit barn! Jeg siger ikke, at du skal give op, for du skal naturligt mærke efter, hvad du har lyst til, overskud til og behov for, så du også har det godt - men jeg vil gerne sige, at det også er helt okay at gå over til flaske. Du fortæller jo, at efter at I har givet flaske i weekenden, så har I fået en meget gladere baby, og en baby som tilmed pludselig sov langt bedre og ikke længere var så vågen og pirrelig. Og det er jo vigtigt! Det er rigtig vigtigt, at I også kan nyde hinanden og den lille familie, som I nu er.

Hvad vejer lillepigen? Hvis hun vejer ca. 5000 gram, så lyder det rigtigt, at hendes udregnede behov er ca. 850 ml, og fordelt på 7 flasker godt 120 ml i hver flaske. Vejer hun mere, vil hendes behov dog være større... Vi kan dog godt være enige om, at en ...

Annonce

... flaske på 200 ml nok er for meget, men måske skyldes hendes sult lige nu, at hun måske har behov for at indhente lidt, så hun faktisk er lidt sulten, og så skal I naturligvis give hende det, som hun viser behov for. Men dermed ikke sagt, at I så bare skal give overfyldte flasker igen og igen....

I skal medtænke, at når hun spiser af en flaske, så løber mælken lettere til hende, hun bliver ikke så træt, som når hun skal die ved brystet, og måltidet varer ikke så lang tid, som en amning normalt varer. Derfor får hun heller ikke sit suttebehov dækket helt på samme måde. Det betyder, at hun kan have glæde af at få en sut i forbindelse med sin flaske. Det vil sige, at når hun har tømt sin flaske og fået sit mælkebehov dækket, så kan I tilbyde hende en narresut, som så kan stimulere hendes suttebehov - men uden at hun får ekstra meget mælk i maven.

Da hun er så lille og ny, som hun er, så vil hun naturligt have svært ved at holde sutten i munden, men her må I så hjælpe hende med jeres hænder på sutten, indtil hun stille og roligt har fundet ud af teknikken. Sutten kan med fordel kobles til en klud, der f.eks. dufter af mor og lige nu også af mors mælk :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er svært at sætte tid på, hvor længe et flaskemåltid varer - det afhænger helt af, hvilken type flaske og flaskesut man bruger og også af, hvordan barnets sutteteknik og evne til at danne vakuum er. Men generelt vil jeg sige, at så lille et barn vil bruge et sted mellem 15-20 minutter på at tømme en flaske.

Nogle børn har brug for en pause undervejs, hvor de lige bøvser af og derefter spiser videre. Andre børn har mere glæde af at få lov til at spise færdig og så bøvse efterfølgende. Nogle børn bliver irriterede, hvis de ikke får lov til at spise færdig af én omgang.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen - stort knus herfra, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder